fredag 11 september 2015

De första veckorna

Hej hej! Nu har skolan varit igång i 3 veckor, och vi har kommit igång med allt möjligt som vi ska hålla på med under året. Veckorna är har väldigt varierande innehåll just nu.
Jag som skriver heter Linnea, och gick på kursen förra året också. (Det är ganska många som blir kvar här i flera år. ;) ) I år går jag projektår istället för plattformen - det vill säga jag är mer självständig och väljer själv vilka lektioner jag ska gå på - men går ganska ofta på den vanliga klassens lektioner. Så då är jag med och skriver blogg också.


I måndags fick vi penslar mm, och lärde oss lite grunder i kurbitsmåleri.

Lillemor undervisar Sara

Erik har börjat måla på sin canvas.

Sebastian och Beatrice börjar med att grundmåla sina canvasar.

På tisdagen var det keramik på förmiddagen och textil på eftermiddagen. Det är många som broderar. Snart ska dock vävstolar göras i ordning, för dem som vill väva.

Här har Linnea plockat ner sin väv från förra året, en en-och-en-halv meter lång bildväv. Den ska knytas och broderas lite på, och sen är den klar.


Lillemor undervisar klassen i drejning på torsdagen. Det kan vara svårt om man inte har rätt teknik. Men efter lite träning går det lättare än man kan tro.
- Kanske, ska tilläggas! Jag som skrev det här misslyckades två gånger i rad när jag försökte dreja lite senare. Jag har lyckats tidigare, så jag vet att det går. Men nu hade jag inte rätt teknik ....


Man ska inte vara rädd för att bli lite kladdig. ;)

På torsdag eftermiddag hade vi Ett hållbart skapande liv, där alla på skolan får välja ett ämne, t.ex. styrketräning, Ju-jutsu, smide, keramik, eller odling.

Fredag, vilket betyder drama. Drama är inte alltid ren teater. Just nu jobbar vi med att röra oss på olika sätt, för att lära känna kroppen. Det blir mycket lek och dans. Här ligger vi och pustar efter att ha sprungit runt ett tag.

Vad är det här för ett konstigt objekt i dramasalen? Vi undersöker det tillsammans.



Lovisa letar efter kläder i teatergarderoben.

Innan vi slutade hade vi kreativt skrivande, som också ingår i dramaämnet. Förra veckan skrev vi allitterationer, den här veckan skulle vi hitta på en karaktär (därav teatergarderoben).
Vi får se vart det bär hän framöver!

/Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar